PVP SERVERLER FORUM
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
PVP SERVERLER FORUM

You are not connected. Please login or register

1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma

Go down  Message [Page 1 of 1]

11.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma Empty 1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma Sun Mar 28, 2010 10:01 am

Chun Chu

Chun Chu
Vip Üye
Vip Üye

Her programda olduğu gibi java programlarında da ilk evre programı yazmaktır. Java programları her editör programıyla yazılabilirler. Her programda olduğu gibi java programlarında da ilk evre programı yazmaktır. Java programları her editör programıyla yazılabilirler. Örneğin Unix sistemlerinde vi veya emacs,windows 95 ve windows NT de DOS Edit,veya Windows Notedefteri (notepad) veya WordPad programları kullanılabilir. Bildiğiniz ve kullanmakta rahat olduğunuz herhangi bir editör programı varsa rahatlıkla kullanabilirsiniz. Windows Notedefteri (notepad) editörüyle ilgili karşılaşacabileceğiniz bir programı burada hemen belirtmekte yarar var. Bu program tüm dosyaların arkasını txt eki getirmeye çalışır. Programı direk içinde yazıp çalıştırabilen Microsoft Visual J++, Symantec Visual Café, Jpad, Borland JBuilder gibi Java geliştirme paketleri de mevcuttur. Bu kitapta bu paketler yardımıyla program yapılmasına direk olarak hiç değinilmemiştir. Kişisel olarak bu tür paketler java dilini öğrenme açısından bilhassa yeni programlama öğrenenlere çok fazla yardımı olacağını sanmıyorum, üstelik sadece o paketi kullanmayı öğreneceğiniz için bir tür bağımlılığa sebep olabilirler. Fakat bu paketler uzman hale geldikten sonra işinizi kolaylaştırmak açısından çok yararlı olabilir.

Şüphesiz programı yazmadan önce Java compilerının bir kopyasını edinmeniz de gerekir. Java geliştirme seti (Java Developers kit - JDK) SUN bilgisayar şirketinin

http://www.java.sun.com

veya

http://www.javasoft.com

internet adreslerinden bedava çekilebilir. Çekme zahmeti istemiyorsanız SUN bu programları CD formatında da satmaktadır. Sun programın kitaplar ve üçüncü el kaynaklarda verilmesine müsade etmemektedir. Ayrıca derleyici sürekli olarak yenilendiğinden orijinal kaynağından her zaman en yeni versiyonunu elde edebilirsiniz. Java ile yaptığınız lisans anlaşmasına göre program dilini bedava olarak kullanabilirsiniz, ancak satacağınız profesyonel bir program geliştirdiğinizde sun şirketine kazancınız üzerinden belirli bir yüzde ödemeniz gerekecektir.

Java programı isim.java seklinde editörle yazılır. Java programınız yazıldıktan sonra ilk step java derleyici (compiler) programıyla isim.class ara bilgisayar kodunu oluşturmaktır.

Java programını yazarken dikkat etmeniz gereken diğer bir özellik de javanın nesne sınıfının ismiyle dosyadaki isminin aynı olmasıdır. Bilgisayar konsol ekranında (DOS veya UNIX Console)

javac isim.java

Komutunu bilgisayara gönderdiğinizde programınızda hata yoksa java derleyicisi isim.class dosyasını yaratır. Eğer programınızda hata varsa hataların listesini verir. Programlamanın dili ingilizce olduğundan bu hata açıklamaları da ingilizcedir. Editör programına geri dönüp hataları düzeltmeniz, programı tekrar kaydetmeniz ve sonra bu komutu tekrar denemeniz gerekecektir. Java programları iki ortam için yaratılabilir. Birincisi Konsol ortamıdır (DOS, Unix console gibi). Konsol ortamını kullanırken java dilinin konsol komutu java kullanılarak isim.class dosyası yerel bilgisayarın makine diline program çalışırken dönüştürülür. Bu temelde bir tercüme (interpretation) işlemidir. Sonuç olarak java dilinde iki kademeli bir proses kullanılır, birinci işlemde java dosyası class dosyasına çevirilir (derlenir), ikinci işlemde ise class dosyası yerel bilgisayarın makine diline dönüştürülür. konsol ortamında çalıştırılan program sonuçları yine konsol ortamında alınacağı gibi pop-up pencere grafik ortamında da alınabilir. İkincisi ise internet browser penceresi (Applet) ortamıdır. Eğer Program konsol ortamında yazılmışsa

java isim

komutu kullanılarak sonuçlar ekranda veya açılan bir pencerede görülebilir. Eğer Program applet ortamında yazılmışsa java programına ilave olarak html dilinde isim.html dosyası açılır. En basit şekilde html dosyası şu şekilde tanımlanabilir :










Buradaki width pencerenin enini pixel olarak, height’da yüksekliğini yine pixel(görüntü noktası) olarak vermektedir. daha sonra bu dosya konsoldan

appletviewer isim.html

komutuyla çalıstırılabilir. Buradaki appletviewer komutu java program paketindeki basitleştirilmiş bir browser programıdır. Bu komut yerine isim.html dosyası herhangi bir browser programına yüklenerek görülebilir. Burada hemen şunu not etmeliyiz: browser program yazıcıları genelde java versiyonlarını kendi programlarına aktarmakta biraz yavaş kalmaktadırlar bu yüzden en yeni java derleyicisiyle derlediğiniz bir programı browser’inız göstermeyebilir. Buna karşılık java “plug-in” denilen küçük programlar geliştirmiştir. Diğer bir olasılıkta elbette eski java derleyicinizi hemen atmayıp bir süre daha (yeni versiyonu browser programları tarafından tam olarak tanınıncaya kadar) profesyonel applet programları geliştirirken kullanmanızdır.

Programcılıkta adeta adet haline gelen ilk uygulama daima o dilde ekrana Hosgeldiniz çiktisi almaktır. Bizde bu kuralın dışına çıkmayalım. Aşağıdaki listede ilk konsol programımız Hosgeldiniz.java görülmektedir.

Program 1.1Hoşgeldiniz.java konsol programı


import java.io.*; //java girdi cikti sinifini cagir
class Hosgeldiniz
{
public static **** main(String args[])
{
System.out.println("Java Sinifina Hos Geldiniz!");
}
}

bu programı çalıştırmak için

bu programı çalıştırmak için

javac Hosgeldiniz.java
java Hosgeldiniz


komutlarını konsolda vermemiz yeterlidir
konsol çıktısı olarak:

Java Sinifina Hos Geldiniz!

Yazısını alırız.
Şimdi bu programdaki satırlara tek göz atalım.

import java.io.*; Bu deyim java konsol girdi çıktı kütüphanesindeki metotları programımıza aktarır.

//java girdi cikti sinifini cagir
// işaretiyle başlayan yazılar bilgisayar tarafından kullanılamaz sadece programı okuyanı bilgilendirmek amacı taşır /* ..... */ işaretleriyle de verilebilir. Örneğin :

/* Bu kısımda yazılanlarla bilgisayar ilgilenmez Sadece insanların programı anlaması içindir
*/

class Hosgeldiniz Class (sınıf) nesne kökenli programlama yapısının temel taşıdır. Her Class'ın kendine özgü bir ismi olması gerekir. Daha önce yazılmış Class'lar import deyimiyle programa çağırılabilirler. Yeniden yazılmaları gerekmez. Class yapısı ve tanımlamaları üzerinde daha sonraki bölümlerde çok daha detaylı bilgi verilecektir.

{ } başlatma ve bitirme : Sınıf tanımlaması da dahil olmak üzere Tüm Program parçacıkları { işaretiyle başlar ve } işaretiyle son bulur. {} işaretleri arasında yazılan program parçacıklarını normal metin yazılmasındaki paragraf kavramına benzetebiliriz. Ayrıca program koduna baktığımızda "; " işaretine sık sık rastlıyoruz. Bu işaret java komutunun bittiğini belirtir. Cümle yağısında kullanılan nokta ". " işareti gibi işlev görür. Java programlarını istersek " ;" ve "{} " ayraçlarını kullanarak tek bir satır olarak yazabiliriz. Fakat bu programın bizim tarafımızdan okunurluğunu zorlaştırır. Program kodunu yazarken boşluk ve satır aralıkları bırakarak insanlar tarafından programın okumasını kolaylaştırabiliriz. Modern programcılıktaki en büyük sorunlardan biri bigisayar kodlarının bakım ve onarımı sorunudur. Ticari olarak yazılan her programın belli bir ömrü olduğunu ve daha sonra başka bir programcı tarafından üzerinde tekrar çalışılacağını sürekli olarak hatırlamak zorundayız.

public static **** main(String args[]) diğer dillerde fonksiyon (function), subroutine, procedure gibi adlarla anılan Program alt parçacığının başlığı. Bu Program parçacıkları javada Metot (Method) adıyla anılır. Metotların girdileri ve çıktıları olabilir. Bu metotun adı main (ana Program) dır. String değişken türü args[] değişkeni girdi olarak girebilir. Bu metotta **** çıktı türü kullanılmıştır. **** kelimesi bu metotdan hiçbir çıktı alınmayacağını belirtir. public metota dışarıdan ulaşılabilme izni verir.

System.out.println ("Java Sinifina Hos Geldiniz!"); Bu satır System.out sınıfından println metotunu çalıştırır. Bu metot method girişinde gönderilen String tipi değişkeni konsol çıktısına aktarır. Fortran dilindeki write(*,*) veya print*, c dilindeki printf, c++ dilindeki cout<< terimlerinin javadaki tam karşılığıdır.

Java Sinifina Hos Geldiniz!" stringi aynen aktarılırken içinde c dilinde kullanılan temel kontrol terimleri yer alabilir ve aynen c dilindeki anlamlarıyla kullanılabilir. Bu kontrol terimlerinden en yaygın olarak kullanılan bazıları:


alt satıra geç

bir sonraki tab’a atla


gir tuşu bas

işaretini yaz

” “ işaretini yaz

şeklinde gösterilebilir.

İkinci konsol programımız HosgeldinizSW.java Program 1.2 de verilmiştir. Bu program SWING kütüphanesinin alt kütüphanesi olan JoptionPane kütüphanesi kullanılarak yaratılmıştır. Çıktı yazısı ekranda grafik pencere olarak belirir ve Java sınıfına Hos geldiniz! mesajını verir. Tüm bu kütüphanelerin detayları ilerideki bölümlerde verilecektir. Şimdilik nasıl kullanıldıklarını öğrenmekle ve programlarımızı örnek programlara benzeterek yazmaya çalışacağız. Uzman programcılar isterlerse ilgili bölümlerden komut detaylarına derhal girebilirler.

Program 1.2 HosgeldinizSW.java programı


import javax.swing.JOptionPane ;

class HosgeldinizSW {
public static **** main (String args[])
{
JOptionPane.showMessageDialog (null,"Java sınıfına hoş geldiniz!",
"HosgeldinizSW programı",JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE);
System.exit(0) ;
}
}


Bu programı

javac HosgeldinizSW.java
ve
java HosgeldinizSW
komutlarını kullanarak çalıştırdığımızda

1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01001
Şekil 1.1 HosgeldinizSW dosyasının konsol SWING pop-up grafik çıktısı kullanarak görülmesi
Bu çıktıyı alabilmek için java SWING kütüphanesi içerisinde yer alan JOptionPane.showMessageDialog(....) metodunu kullandık. Bu metodun görevi System.out.println metoduyla aynıdır. Farkı ise grafik ortamda çıktı vermesidir. Metot içindeki ikinci sırada verilen String tipi sabit , "Java sınıfına hoş geldiniz!" grafik çıktıya aktarılmıştır. Üçüncü sırada verilen string tipi "HosgeldinizSW programi" sabiti de grafik kutusunun adını belirtmiştir. JoptionPane.INFORMATION_MESSAGE komutu ise bilgi (information) mesajı penceresi açılacağını belirtmiştir. (grafikteki i harfi – information – bilgi kelimesinin baş harfidir). Bu alanda kullanabileceğimiz değişik mesaj türleri şunlardır :

JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE : bilgi mesajı 1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma Image047
JOptionPane.ERROR_MESSAGE : hata mesajı 1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma Image050
JOptionPane.WARNING_MESSAGE : uyarı mesajı 1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma Image048
JOptionPane.QUESTION_MESSAGE : soru mesajı 1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma Image049
JOptionPane.PLAIN_MESSAGE : sade (ikonsuz) mesaj

System.exit(0); metodu çıktı penceresinde görülen OK düğmesine basıldığında pencerenin kapanmasını sağlar. import javax.swing.JoptionPane; deyimi swing kütüphanesinde yer alan JoptionPane sınıfını çağırır. Programdan da görüleceği gibi sınıfımızın (class) adı HosgeldinizSW dir. Bir önceki programdaki gibi bu programda kullandığımız komutlar public static **** main(String args[]) komutuyla tanımlanan ana metodun içinde yazılmıştır.

Üçüncü konsol program örneğimizde iki java programını birleştireceğiz İlk programımız BasicWindowAdaptor.java Program 1.3 de verilmiştir. Program 1.4 ise HosgeldinizSWF.java programını kapsamaktadır. BasicWindowMonitor programını bundan sonraki programlarımızda sık sık kullanacağız.

Program 1.3 BasicWindowMonitor.java programı


import java.awt.event.*;
import java.awt.Window;

public class BasicWindowMonitor extends WindowAdapter
{
public **** windowClosing(WindowEvent e)
{
Window w=e.getWindow();
w.setVisible(false);
w.dispose();
System.exit(0);
}
}


Program 1.4 HosgeldinizSWF.java programı



import javax.swing.*;

public class HosgeldinizSWF
{
public static **** main(String[] args)
{
JLabel etiket=new JLabel("Java Programına Hoş geldiniz!");
JFrame cerceve=new JFrame("HosgeldinizSWF");
cerceve.addWindowListener(new BasicWindowMonitor());
cerceve.getContentPane().add(etiket);
cerceve.pack();
cerceve.setVisible(true);
}
}


Burada iki ayrı program bulunmaktadır. Bu iki programlık seti çalıştırmak için önce iki programı da derlemek gerekir.

javac BasicWindowMonitor.java
javac HosgeldinizSWF.java


sonra ikinci prgramı
java HosgeldinizSWF

komutunu kullanarak çalıştırabiliriz. Burada birinci programın görevi hosgeldinizSWF penceresini köşedeki X işaretine basdığımızda pencereyi kapatmaktır. Bu programı bundan sonraki birçok uygulamamızda kullanacağız. Programımız JFrame denilen grafik pencere ortamında yazılmıştır. Çıktı penceresi :

1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01002
Şekil 1.2 HosgeldinizSWF dosyasının konsol SWING JFrame pop-up grafik çıktısı kullanarak görülmesi

Görüldüğü gibi burada yazma işlemini yaptırmak için tek bir komut yerine bir komutlar ve metotlar zinciri kullanıldı. Bu program swing grafik kütüphanesiyle grafik formatında çıktı almanın çok daha standart bir yoludur. Temel olarak SWING grafik penceresine JLabel sınıf tipi etiket eklenerek yazı grafik ekrana aktarılmıştır.

Program 1.5 de yine swing metodu kullanılmıştır. Buradaki küçük farklılık bir önceki HosgeldinizSWF programında kullanılan Jlabel nesnesi üzerinden yazdırma yerine paint metodunun kullanılmış olmasıdır. Burada da BasicWindowMonitor programı kullanılmıştır. fakat bu programı daha önce derlemiş olduğumuzdan tekrar derlememiz gerekmez. Sadece

javac Hosgeldiniz1SWF.java
komutuyla bu programı derlememiz ve
java Hosgeldiniz1SWF
komutuyla çalıştırmamız kafidir.

Program 1.5 Hosgeldiniz1SWF.java programı

import javax.swing.*;
import java.awt.*;

public class Hosgeldiniz1SWF extends Jframe
{
public **** paint(Graphics g)
{
g.drawString("Java sınıfına hoşgeldiniz!",10,40);
}

public static **** main(String[] args)
{
Hosgeldiniz1SWF cerceve=new Hosgeldiniz1SWF();
cerceve.addWindowListener(new BasicWindowMonitor());
cerceve.setSize(160,50);
cerceve.setVisible(true);
}
}


Program çıktısı:
1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01003
Şekil 1.3 Hosgeldiniz1SWF.java dosyasının konsol SWING pop-up grafik çıktısı kullanarak görülmesi

Burada yazıyı temel olarak bir grafik metodu olan

g.drawString("Java sinifina hosgeldiniz!",10,40);

metodunu kullanarak pencere ortamına aktardık. bu metodda kullanılan 10,40 deyimi yazının grafik ortamındaki x ve y koordinatlarını göstermektedir. y koordinatı yukardan aşağı doğru tanımlanmıştır.

cerceve.setSize(160,50);

deyimi açılan pencerenin boyutunun 160 genişliğinde ve 50 yüksekliğinde olacağını belirtmektedir.

cerceve.setVisible(true);

terimi ise pencerenin görünmesini (çizilmesini) sağlamaktadır.

Buraya kadar kullandığımız programlar konsol programlarıydı. Bu programlarda da gördüğünüz gibi grafik ortamını yoğun olarak kullanabiliyoruz. Yalnız programların çalıştırılması konsoldan verilen java isim komutuyla gerçekleştirilmektedir.

Şimdi de applet grafik ortamında çıktı almaya örnek verelim. İlk applet programımız HosgeldinizApplet.java listesi Program 1.6 da verilmiştir

Program 1.6 HosgeldinizApplet.java programı

import java.applet.Applet;
import java.awt.*;
public class HosgeldinizApplet extends Applet
{
public **** paint(Graphics g)
{
g.drawString("Java sınıfına hoş geldiniz!",25,35);
}
}

bu programı çalıştırmak için önce HosgeldinizApplet.html HTML dili programını yazmamız gerekir

Program 1.7 HosgeldinizApplet.html HTML kodu








bu html kodunda



komutu html'e compile edilmiş olan HosgeldinizApplet.class dosyasının gösterilmesini istemektedir. Şüphesiz aynı komut çok daha kompleks bir html dosyasının içinde de aynı görevi görmek amacıyla kullanılabilirdi. Programı çalıştırmak için

javac HosgeldinizApplet.java
appletviewer HosgeldinizApplet.html


komutlarını konsolda vermemiz yeterlidir. Elbette HosgeldinizApplet.html dosyasının yukarıda belirtildiği gibi hazırlanmış olması da gerekir. Fakat Konsol programlarından farklı olarak sonucu konsol yerine Applette (browser programında) görürüz. Aynı sonucu appletviewer deyimini kullanmadan herhangi bir browser programı çağırarak da elde edebiliriz. Browser programında sonucu görebilmek için önce programı açmamız sonra da HosgeldinizApplet.html dosyasını bularak açmamız gerekir. Çıktı görüntüsü aşağıdaki gibi olacaktır.

1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01004
Şekil 1.4 HosgeldinizApplet.html dosyasının appletviewer programı kullanarak görülmesi

Bu programında temel olarak bazı farklılıklar dışında bir önceki programlara benzediğini gözlemleyebiliriz. Bu programın temel farkı internet ortamından herhangi bir bilgisayardan da (gerekli ayarlama ve kopyelemelerden sonra) görülebilir olmasıdır.


import java.applet.Applet;
import java.awt.*;


deyimleri java kütüphanesindeki Applet ve pencere(awt) sınıf grafik programlarını programımıza aktarır.

public class HosgeldinizApplet extends Applet deyimi HosgeldinizApplet isimli sınıfı (class) yaratır. Bu sınıf tüm Applet sınıfının bir devamı olarak tanımlanmaktadır ( extends Applet ) diğer bir deyimle Applet sınıfının bütün metotları extends deyimiyle HosgeldinizApplet sınıfımızın içine kopyalanmıştır.

public **** paint(Graphics g) deyimi appletin grafik olarak çizilmesini sağlar. Bu Metot Graphics sınıfı g nesnesini girdi olarak kullanır. Metotun çıktısı yoktur.

g.drawString( "Java sinifina hos geldiniz!",25,35); Bu terim Appletin x = 25, y=35 noktasına Java sinifina hos geldiniz! Yazısını çizer. DrawString Grafik sınıfı g nesnesine ait bir metotdur.

Bu programda temel grafik kütüphanesi olarak abstract window toolkit (awt) kullanılmıştır. ayrıca konsol programlarından farklı olarak bu programda main metodunun kullanılmadığına da dikkat ediniz. bir program hem applet hem de konsol olarak da oluşturulabilir, yani hem main metodu olabilir hem de applet (html) ortamında çalışabilir.

Aynı appleti oldukça benzer bir şekilde SWING kütüphanesini kullanarak da oluşturabilirdik.

Program 1.8 HosgeldinizSWA.java programı



import javax.swing.Japplet;
import java.awt.Graphics;

public class HosgeldinizSWA extends JApplet
{
public **** paint(Graphics g)
{
g.drawString("Java sınıfına Hoşgeldiniz",25,25);
}
}


1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01005
Şekil 1.5 HosgeldinizSWA.java dosyasının applet SWING pop-up grafik çıktısı kullanarak görülmesi

Bu programdaki
import javax.swing.Japplet;
import java.awt.Graphics;


deyimleri java swing kütüphanesindeki JApplet ve pencere(awt) sınıfındaki Graphics alt programlarını (sınıflarını) programımıza aktarır.

public class HosgeldinizSWA extends JApplet

deyimi HosgeldinizAppletSWA isimli sınıfı (class) yaratır. Bu sınıf swing sınıfındaki JApplet sınıfının bir devamı olarak tanımlanmaktadır ( extends JApplet). Diğer bir deyimle JApplet sınıfının bütün metotları extends deyimiyle HosgeldinizAppletSWA sınıfımızın içine kopyalanmıştır.

Aynı işi yapmak için bir çok değişik program yazdık. Bazılarımız buna ne gerek vardı, tek bir şekilde bu işi halledemezmi idik diyebilirler. Haklıdırlarda. Fakat modern bilgisayar dillerinde kullanıcıları da göz önüne almak durumundayız. Aynı işi daha renkli ve çeşitli şekillerde yapmamız temel olarak program kullanıcılarına daha çeşitli alternatifler sunabilir. Aynı zamanda diğer programlama alternatiflerine göre daha üstün bir çalışma ortamı yaratabilir.

Şimdi de programımıza bir basamak daha ekleyelim ve program kullanıcılara isimlerini sorsun, yani ekrandan bir veri girelim. Bunu yapmak için ilk tanımlayacağımız program konsol ortamında çalışan Hosgeldiniz2.java programı olacaktır. Bu programın çıktısı dos konsol ortamında şekil 1.6 da görülmektedir. Program ekranda isminizi giriniz yazacak, ve ekranda isim girildikten sonra

java sınıfına hosgeldiniz! isim

çıktısını verecektir.

Program 1.9 Hosgeldiniz2.java programı


import java.io.*;

class Hosgeldiniz2 {
public static **** main (String args[]) throws IOException
{
BufferedReader cin=new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));
System.out.println("isminizi giriniz : ");
String isim=new String(cin.readLine());
System.out.println("Java Sinifina Hos Geldiniz! "+isim);
cin.close();
}
}


=============================

C:cojavaprog>java Hosgeldiniz2

isminizi giriniz :

Turhan

Java Sinifina Hos Geldiniz! Turhan

C:cojavaprog>

=============================

Şekil 1.6 Hosgeldiniz2.java dosyasının sonuçlarının dos çıktısı kullanarak görülmesi

Bu programda okuma işlemini yapmakiçin önce
BufferedReader cin=new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));
Deyimini kullanarak bir okuma kanalı açtık, sonra

System.out.println("isminizi giriniz : ");
String isim=new String(cin.readLine());

Deyimindeki cin.readLine() komutuyla ismi cin kanalından okuyarak isim değişkenine aktardık.

Aynı işlemi yapan fakat girdi çıktı sınıf tanımlarında Ek 1 de verilen Text sınıfını kullanan Hosgeldiniz3.java programı şekil 1.10 da verilmiştir.

Program 1.10 Hosgeldiniz3.java programı

import java.io.*;
import Text;

class Hosgeldiniz3 {
public static **** main (String args[]) throws IOException
{
Text cin=new Text();
System.out.print("isminizi giriniz : ");
String isim=cin.readString();
System.out.println("Java Sinifina Hos Geldiniz! "+isim);
}
}


Hosgeldiniz2.java programının çıktısı da Hosgeldiniz2.java programıyla aynı olacaktır.

Şimdi de swing kütüphanesindeki JoptionPane.showInputDialog() kullanarak girdi penceresi açan ve çıktı penceresine JoptionPane.showMessageDialog() kullanarak mesajı yazan Hosgeldiniz1SW.java programını göreceğiz.

Program 1.11 Hosgeldiniz1SW.java programı


import javax.swing.JoptionPane;
class Hosgeldiniz1SW {
public static **** main (String args[])
{
String isim=JoptionPane.showInputDialog("Lutfen isminizi giriniz :");
JoptionPane.showMessageDialog(null,"Java Sinifina Hos Geldiniz! "+isim,"Hosgeldiniz1SW programi",JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE);
System.exit(0);
}
}


Bu programı çalıştırmak içinde



javac Hosgeldiniz1SW.java

komutuyla bu programı derlememiz ve

java Hosgeldiniz1SW

komutuyla çalıştırmamız gerekecektir. Program girdi ve çıktı pencereleri şekil 1.7 ve Şekil 1.8 de verilmiştir.

1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01006
Şekil 1.7 Hosgeldiniz1SW.java dosyasının pencere popup girdi penceresi

1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01007
Şekil 1.8 Hosgeldiniz1SW.java dosyasının pencere popup çıktı penceresi

Şimdi aynı girdi ve çıktı programlamasını JApplet sınıfını kullanarak yapalım. Input (girdi) için yine JoptionPane sınıfından yararlanacağız.

Program 1.12 Hosgeldiniz1SWA.java programı


import javax.swing.*;
import java.awt.Graphics;

public class Hosgeldiniz1SWA extends JApplet
{
String isim;
public **** init()
{
isim=JoptionPane.showInputDialog("isminizi giriniz : ");
}

public **** paint(Graphics g)
{
g.drawString("Java sinifina Hosgeldiniz "+isim,25,25);
}
}


Bu programı çalıştırmak için compile prosesinde yine
javac Hosgeldiniz1SWA.java komutunu kullanacağız. sonra Hosgeldiniz1SWA.html dosyasını oluşturacağız.

Program 1.13 Hosgeldiniz1SWA. html programı








Hosgeldiniz1SWA.html dosyasını herhangi bir browser programında görebileceğimiz gibi javanın kendi basit browser programı appletviewer da da
appletviewer Hosgeldiniz1SWA.html
deyimiyle gösterebiliriz. Program girdi ve çıktısı :

1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01008
Şekil 1.9 Hosgeldiniz1SWA.java dosyasının applet popup girdi penceresi

Program çıktısı appletviewer browserinda görüleceği şekliyle :

1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01009
Şekil 1.10 Hosgeldiniz1SWA.java dosyasının applet çıktı penceresi

olacaktır. Son olarak girdi ve çıktı işlemlerini aynı pencerede yapıldığı biraz daha kompleks olan Hosgeldiniz5SWA.java programına göz atalım.

Program 1.13 Hosgeldiniz5SWA.java programı


import javax.swing.*; // java JApplet sınıfını çağır
import java.awt.*; // java pencere kullanma sınıflarını (awt kütüphanesi) çağır
import java.awt.event.*; // java pencereyi dinleme sınıflarını (awt kütüphanesi) çağır

public class Hosgeldiniz5SWA extends JApplet implements ActionListener
{
//sınıf değişkenleri
JTextArea ciktiAlani; //JTextArea sınıfı çıktı alanı değişkeni
JLabel kutubasligi; //JLabel sınıfı değişkeni (nesnesi) kutubasligi
JTextField kutugirdisi;//JTextfield sinifi degiskeni (nesnesi) kutugirdisi
String isim;

public **** init()
{
//girdi çıktı programlarının içine yazılacağı ana pencereyi tanımla
Container c=getContentPane();
c.setLayout(new FlowLayout());
isim="Mürşide Gökağaç";
kutubasligi=new JLabel("isminizi giriniz :");
c.add(kutubasligi);//kutubasligini pencereye yaz
kutugirdisi=new JTextField(10);
c.add(kutugirdisi);//kutuyu pencereye yerlestir
ciktiAlani=new JTextArea();
Color co=c.getBackground();
ciktiAlani.setBackground(co);
c.add(ciktiAlani);
ciktiAlani.setText("Java sınıfına Hoşgeldiniz ! "+ isim);

// kutuya yeni ilave edilecek komutlari bekle
// her yeni komutta actionPerformed metodunu calistir.

kutugirdisi.addActionListener(this);
}

// girdi alanindaki olan olaylari dinleme metodu
public **** actionPerformed(ActionEvent e)
{
//pencereden ismi oku
isim=e.getActionCommand();
ciktiAlani.setText("Java sınıfına hoşgeldiniz ! "+ isim);
repaint();
}
}


bu programı da yine
javac Hosgeldiniz5SWA.java deyimiyle compile edip,
appletviewer Hosgeldiniz5SWA.html komutuyla çalıştırırız. Hosgeldiniz5SWA.html dosyasının yukarıda anlatıldığı gibi hazırlanması gerekir. Program çıktısı şekil 1.11 de gösterilmiştir.

1.2 Java Programini Yazma Ve ÇaliŞtirma 01010
Şekil 1.11 Hosgeldiniz5SWA.java dosyasının applet çıktı penceresi

Bu programda verilen komut detaylarını şu anda bilmek zorunda değilsiniz. Benzer işlemleri yapmak için aynı formattan yararlanabilirsiniz. İlerki bölümlerde grafik programlarının alt metodları detaylı olarak incelenecektir.

Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum