Verimli Ders Çalışmayı Engelleyen Faktörler
ÖSS ve OKS sınavları kaybedenlerin çoğunlukta olduğu bir sınavdır. Bu sınava hazırlanmak için adayların yoğun ders çalışma temposu içerisinde olması gerekir. Etkili ve verimli ders çalışmak başarıyı artıran önemli bir etkendir. Ancak adayların birçoğu ders çalışmayı verimli hale getiremedikleri için beklenen başarıyı gösteremezler. Çok çalışmalarına rağmen konuları gerektiği gibi öğrenemediklerinden şikâyet ederler. Öğrencinin ders çalışırken veya çalışma zamanının dışında verimini düşüren faktörler vardır. Bunlar müzik dinlemek, TV Seyretmek, yatarak ders çalışmak ve uzun süre bilgisayar kullanmak vb.
Bilim adamlarına göre beyin aynı anda birden fazla uyarıcı alabilir. Ancak dikkatini tek bir noktaya odaklar. Örneğin karşınızda duran birçok nesneye aynı anda bakabilirsiniz. Ama sadece birisine dikkatinizi yoğunlaştırarak net bir şekilde görürsünüz. Ders çalışırken müzik dinlediğinizde de beyne birden fazla uyarıcı göndermiş olursunuz. Beyin ise bunlardan sadece birine yoğunlaşır. Yani beyin ya müzikle meşgul olur ya da ders ile. Beyin ders ile meşgul ise müzik dinlememiştir, eğer müzik ile meşgul olmuş ise ders çalışmamıştır.
Beyin aynı anda birden fazla uyarıcı ile karşı karşıya kaldığında sıkılmaya başlar, ve aktifliğini yitirir. Bu da öğrencinin ders çalışmaktan sıkılarak çalışmayı bırakmasına neden olur. Ayrıca çalışırken arka planda dinlenilen müzik gerginliğe ve yorgunluğa yol açar. Sonuç olarak birey çalışmanın verimini düşürür ve çalışmayı sıkıcı hale getirir.
Dikkatin dağılmasına yol açan diğer bir etken de televizyondur. Özellikle televizyonun öğrenmeye olumsuz etkileri vardır. Bilimsel araştırmalar aşırı televizyon seyreden insanların monotonlaştığını, sosyal ilişkilerinin zayıfladığını ve zamanının çoğunu boşa harcadığını göstermiştir. Alman Beyin Antrenman Kurumu Başkanı Prof. Bern Fischer'e göre; iki saat televizyon seyretmek suretiyle beynin uyarımdan yoksun bırakılmasının beyinde oluşturduğu tembelliği gidermek için bir hafta zihin egzersizi yapmak gerekir.
Ders çalışma programını gerçekleştirdikten sonra televizyon seyredin. Hele televizyon açıkken ders çalışmayı hiç denemeyin. Dikkatinizi toplamada bir hayli zorlanırsınız. Çünkü televizyondaki ses ve görüntü olmak üzere iki tane dikkati dağıtıcı unsur vardır. Televizyonun diğer bir özelliği de bağımlılık yapmasıdır. Düğmesi kapalı iken hakimiyet sizde iken düğmeye dokunduğunuz anda hakimiyet ona geçer. Siz onu yönettiğinizi sanırken o sizi yönetir. O esnada yayınlanan programlar bireyi ders çalışmaktan uzaklaştırır. Onun için kısa süre için verdiğiniz dinlenmeleriniz de bile televizyondan uzak durun.
Bilgisayar ve internet bizlere sınırsız bilgi hazinelerinin kapısını açsalar bile ders çalışmak için ayrılan zamanın büyük bir kısmını alıp götürmekteler. Gençlerin çoğu sanal alemde özgürce dolaşırken gerçek alemde akıp giden zamanın farkında olamamaktalar. Ekranda açılan birçok pencere üniversiteye giden yolların birkaçının kapanmasına neden olabileceği akıldan çıkartılmamalı. Bunları söylerken bilgisayar, televizyon, internet gibi günümüz teknolojisinin sunduğu imkanları reddetmiyorum. Ama onların yerli yerinde ve zamanında kullanılmasını istiyorum. Ülkemizde birçok insan televizyonu vakit geçirmek, bilgisayarı oyun oynamak, interneti de chatleşmek için kullanıyor.
Zihin dağınıklığına yol açan faktörlerden bir tanesi de yatarak ders çalışmayı denemektir. Başlangıçta bu çalışma 'Harıl harıl' olurken 'Horul horul' devam etmektedir. Bu tip çalışmanın sonucu bellidir. Öğrencinin derin bir uykuya dalması ve vaktinin birçoğunun uykuyla geçirmesidir. Uzanıldığında vücut gevşemeye başlar. Vücudun gevşemesini beyin uykuya ön hazırlık olarak algılar. Bir süre sonra ise uyuma gerçekleşir. Beyne daha sağlıklı bir mesaj göndermek için mutlaka çalışma masasında ders çalışmalısınız.
Hayallere dalmak, endişelere kapılmak, zamansız telefon görüşmeleri yapmak, çalışırken bir şeyler atıştırmakta dikkati dağıtan etkenlerdendir. Bunun için yapılması gereken bu etkenleri ortadan kaldırarak verimli çalışmayı sağlamak.
Hayallerin etkisinden kurtulmak ve gücünden faydalanmak istiyorsanız mutlaka kazanmayı hayal edin. Endişeleriniz var ise bu yeterince çalışmadığınızın bir göstergesidir. Endişeleri ortadan kaldırmanın en iyi yolu yeterince çalışmaktır. Yani endişeyi ortadan kaldırıncaya kadar çalışmak. Telefon görüşmelerinin olumsuz etkisini azaltmak için görüşmeleri dinlenme süresinde yaparak, konuşmayı kısa tutmanızı öneririm.
ÖSS ve OKS sınavları kaybedenlerin çoğunlukta olduğu bir sınavdır. Bu sınava hazırlanmak için adayların yoğun ders çalışma temposu içerisinde olması gerekir. Etkili ve verimli ders çalışmak başarıyı artıran önemli bir etkendir. Ancak adayların birçoğu ders çalışmayı verimli hale getiremedikleri için beklenen başarıyı gösteremezler. Çok çalışmalarına rağmen konuları gerektiği gibi öğrenemediklerinden şikâyet ederler. Öğrencinin ders çalışırken veya çalışma zamanının dışında verimini düşüren faktörler vardır. Bunlar müzik dinlemek, TV Seyretmek, yatarak ders çalışmak ve uzun süre bilgisayar kullanmak vb.
Bilim adamlarına göre beyin aynı anda birden fazla uyarıcı alabilir. Ancak dikkatini tek bir noktaya odaklar. Örneğin karşınızda duran birçok nesneye aynı anda bakabilirsiniz. Ama sadece birisine dikkatinizi yoğunlaştırarak net bir şekilde görürsünüz. Ders çalışırken müzik dinlediğinizde de beyne birden fazla uyarıcı göndermiş olursunuz. Beyin ise bunlardan sadece birine yoğunlaşır. Yani beyin ya müzikle meşgul olur ya da ders ile. Beyin ders ile meşgul ise müzik dinlememiştir, eğer müzik ile meşgul olmuş ise ders çalışmamıştır.
Beyin aynı anda birden fazla uyarıcı ile karşı karşıya kaldığında sıkılmaya başlar, ve aktifliğini yitirir. Bu da öğrencinin ders çalışmaktan sıkılarak çalışmayı bırakmasına neden olur. Ayrıca çalışırken arka planda dinlenilen müzik gerginliğe ve yorgunluğa yol açar. Sonuç olarak birey çalışmanın verimini düşürür ve çalışmayı sıkıcı hale getirir.
Dikkatin dağılmasına yol açan diğer bir etken de televizyondur. Özellikle televizyonun öğrenmeye olumsuz etkileri vardır. Bilimsel araştırmalar aşırı televizyon seyreden insanların monotonlaştığını, sosyal ilişkilerinin zayıfladığını ve zamanının çoğunu boşa harcadığını göstermiştir. Alman Beyin Antrenman Kurumu Başkanı Prof. Bern Fischer'e göre; iki saat televizyon seyretmek suretiyle beynin uyarımdan yoksun bırakılmasının beyinde oluşturduğu tembelliği gidermek için bir hafta zihin egzersizi yapmak gerekir.
Ders çalışma programını gerçekleştirdikten sonra televizyon seyredin. Hele televizyon açıkken ders çalışmayı hiç denemeyin. Dikkatinizi toplamada bir hayli zorlanırsınız. Çünkü televizyondaki ses ve görüntü olmak üzere iki tane dikkati dağıtıcı unsur vardır. Televizyonun diğer bir özelliği de bağımlılık yapmasıdır. Düğmesi kapalı iken hakimiyet sizde iken düğmeye dokunduğunuz anda hakimiyet ona geçer. Siz onu yönettiğinizi sanırken o sizi yönetir. O esnada yayınlanan programlar bireyi ders çalışmaktan uzaklaştırır. Onun için kısa süre için verdiğiniz dinlenmeleriniz de bile televizyondan uzak durun.
Bilgisayar ve internet bizlere sınırsız bilgi hazinelerinin kapısını açsalar bile ders çalışmak için ayrılan zamanın büyük bir kısmını alıp götürmekteler. Gençlerin çoğu sanal alemde özgürce dolaşırken gerçek alemde akıp giden zamanın farkında olamamaktalar. Ekranda açılan birçok pencere üniversiteye giden yolların birkaçının kapanmasına neden olabileceği akıldan çıkartılmamalı. Bunları söylerken bilgisayar, televizyon, internet gibi günümüz teknolojisinin sunduğu imkanları reddetmiyorum. Ama onların yerli yerinde ve zamanında kullanılmasını istiyorum. Ülkemizde birçok insan televizyonu vakit geçirmek, bilgisayarı oyun oynamak, interneti de chatleşmek için kullanıyor.
Zihin dağınıklığına yol açan faktörlerden bir tanesi de yatarak ders çalışmayı denemektir. Başlangıçta bu çalışma 'Harıl harıl' olurken 'Horul horul' devam etmektedir. Bu tip çalışmanın sonucu bellidir. Öğrencinin derin bir uykuya dalması ve vaktinin birçoğunun uykuyla geçirmesidir. Uzanıldığında vücut gevşemeye başlar. Vücudun gevşemesini beyin uykuya ön hazırlık olarak algılar. Bir süre sonra ise uyuma gerçekleşir. Beyne daha sağlıklı bir mesaj göndermek için mutlaka çalışma masasında ders çalışmalısınız.
Hayallere dalmak, endişelere kapılmak, zamansız telefon görüşmeleri yapmak, çalışırken bir şeyler atıştırmakta dikkati dağıtan etkenlerdendir. Bunun için yapılması gereken bu etkenleri ortadan kaldırarak verimli çalışmayı sağlamak.
Hayallerin etkisinden kurtulmak ve gücünden faydalanmak istiyorsanız mutlaka kazanmayı hayal edin. Endişeleriniz var ise bu yeterince çalışmadığınızın bir göstergesidir. Endişeleri ortadan kaldırmanın en iyi yolu yeterince çalışmaktır. Yani endişeyi ortadan kaldırıncaya kadar çalışmak. Telefon görüşmelerinin olumsuz etkisini azaltmak için görüşmeleri dinlenme süresinde yaparak, konuşmayı kısa tutmanızı öneririm.